بهداشت سگ, مقالات آموزشی سگ ژرمن شپرد

شستشوی سگ ( ژرمن شپرد )

شستشوی سگ ( ژرمن شپرد )
5/5 - (1 امتیاز)

اصولا توله سگ های ( ژرمن شپرد – شیتزو ) زیر2 ماه که در کنار مادر خود زندگی می کنند نیازی به شستشو ندارند و مادر به خوبی نظافت و بهداشت آنها را تامین می کند.شستن توله سگ های ( ژرمن شپرد – شیتزو ) زیر 2 ماه هم کار پرخطر و نامناسبی است زیرا در این سنین و قبل از واکسیناسیون، توله سگ ها ( ژرمن شپرد – شیتزو ) به شدت در معرض بیماری و مستعد سرماخوردگی هستند. شستشوی سگ ها باید با شامپوی مخصوص و حداقل هر 3هفته تا یک ماه یکبار باشد. شستشو با شامپو زودتر از این مدت به بافت پوست و موهای سگ ( ژرمن شپرد – شیتزو ) آسیب وارد می کند.شستشوی سگ ( ژرمن شپرد – شیتزو )  مداوم و با فاصله زمانی کم باعث از بین بردن لایه چربی محافظ پوست شده،پوست سگ ( ژرمن شپرد – شیتزو ) را خلع صلاح کرده و مستعدبیماری های عفونی اعم از قارچی و میکروبی و ویروسی می کند.همچنین باعث خشک و شکننده شدن موها شده و ریزش مو را چندین برابر می کند.

علت توصیه شامپوهای مخصوص سگ این است که شامپوهای انسانی حاوی مواد چربی زدایی قوی از ترکیبات قلیایی است وبه پوست سگ ( ژرمن شپرد – شیتزو )  آسیب میزند،درصورتیکه این مواد قلیایی در شامپو مخصوص سگ وجود ندارد.برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش لوازم جانبی مراجعه کنید.شستشو با آب هیچ ضرری برای حیوان شما نخواهد داشت درصورتیکه دو نکته را رعایت کنید:

1-آب داخل گوش سگ ( ژرمن شپرد ) نشود.کانال گوش سگ ( ژرمن شپرد – شیتزو ) از یگ مجرای افقی و یک مجرای عمودی تشکیل شده و درصورتیکه آب وارد این کانال شود در مجرای افقی انتهای گوش حبس شده و هرچه حیوان سرخود را تکان دهد باز هم نمی تواند آب را خارج کند و بعد از مدتی محل تجمع باکتری ها و عامل ایجاد عفونت خواهدشد.برای جلوگیری از این موضوع می توانید تکه ای پنبه را گلوله کرده و کمی چرب کنید و داخل سوراخ های گوش قرار دهید.

2-پس از هربار شستشو اجازه ندهید سگ ( ژرمن شپرد – شیتزو )  شما خیس از حمام بیرون بیاید.حیوان را در حمام کاملا با حوله خشک کرده و سپس سشوار بکشید.۱- آماده سازی وسایل :
ابتدا می بایست وسایل مورد نیاز برای حمام کردن سگتان ( ژرمن شپرد – شیتزو )  را مهیا کنید که موارد مهم عبارتند از : حوله – شامپو ( شامپوی سگ ) – اسفنج (در صورت نیاز) .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش لوازم جانبی مراجعه کنید.

۲- شانه کردن کامل سگ :
قبل از شستشوی سگتان ( ژرمن شپرد – شیتزو )  حتما سعی کنید که او را به طور کامل شانه کنید و سطح پوستش را برای مواردی مانند مشکلات پوستی – کنه و کک و … بررسی کنید. در صورت مشکلات پوستی حتما با دامپزشک خود مشورت کنید.
شانه کردن قبل از حمام سگ فرصت بسیار خوبی برای محبت کردن به او است که البته این امر باعث ریلکس شدن سگ ( ژرمن شپرد ) هم میشود که به شما در شست و شوی او نیز کمک خواهد کرد.

۳- شست و شو – مرحله اول :
دراین مرحله ابتدا شما باید سگ خود را کاملا خیس کنید – بهتر است که ابتدا از سر سگ ( ژرمن شپرد ) شروع کنید. سپس از شامپو استفاده کنید و سعی کنید که تمامی قسمت های بدن او را مانند چین ها و درز ها (مثل ناحیه گردن و پا ها) را خوب با شامپو بشویید . سعی کنید نواحی ای که بیشتر کثیف میشود را بیشتر با دست بمالید تا بهتر تمیز شود.
– به خاطر داشته باشید که حساسیت پوست سگ ها ( ژرمن شپرد ) از انسان بیشتر است پس در انتخاب دمای آب بسیار دقت کنید. معمولا بهترین دما آب ولرم به طرف گرم است.
مدت ماندن کف شاپو بر روی بدن سگ ( ژرمن شپرد ) در هر شامپو متفاوت است و باید بر اساس دستورات روی جعبه یا قوطی شامپو عمل کنید در غیر این صورت حتما با دامپزشک خود در این مورد مشورت کنید.
-برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات احتمالی گوش سعی کنید که قبل از شست شو سگ ( ژرمن شپرد ) دو تکه پنبه در گوش سگتان قرار دهید تا آب و شامپو وارد گوش نشود.

– حتما اطمینان حاصل کنید که شامپو وارد گوش – دماغ و چشم سگتان نشود.

– داخل گوش مکان مناسبی برای پنهان شدن انگل های پوستی است پس سعی کنید که حتما این قسمت را وارسی کنید و در صورت لزوم با استفاده از هموستات و پنبه تمیز داخل گوش را تمیز کنید

۴- شست و شو – مرحله دوم :
بعد از تمام شدن شست و شو با استفاده از آب به دو مرتبه طور کامل بدن سگ ( ژرمن شپرد-شیتزو ) را شست و شو دهید و حتما دقت کنید که در هیچ نقطه از بدنش کف باقی نمانده باشد.
در صورتی که سگ شما ( ژرمن شپرد – شیتزو ) اجازه نمیدهد که به طور مستقیم روی صورتش آب بریزید میتوانید از دست خود استفاده کنید و آب را روی دستتان ریخته و با دست سر و صورت را به صورت دورانی سشت و شو کنید .

۵- خشک کردن :
برای خشک کردن از یک حوله استفاده کنید و تمامی قسمت های بدن سگ ( ژرمن شپرد – شیتزو ) را خوب خشک کنید و دقت کنید که قسمت داخلی گوش ها را نیز خوب خشک کنید. سگ ها معمولا به طور غریزی وقتی خیس میشوند خود را تکان میدهند پس دقت کنید که شما را خیس نکنند.
در صورت امکان از شسوار استفاده کنید.

-در نژاد هایی که مستعد به التهاب گوش هستند معمولا توصیه میشود که از قطره های خشک کننده گوش استفاده شود که حتما در این مورد با دامپزشک خود مشورت کنید.

– در بعضی از موارد برای اینکه سگ شما ( ژرمن شپرد – شیتزو ) کمتر بو دهد از اسپری های سگ استفاده میکنند اما با توجه به اینکه بعضی از سگ ها به این مواد حساسیت دارند در صورتی که میخواهید از این موارد استفاده کنید با دامپزشک خود مشورت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *