مقالات آموزشی سگ ژرمن شپرد, بهداشت سگ

عقيم كردن سگ ( ژرمن شپرد )

عقيم كردن سگ ( ژرمن شپرد )
5/5 - (1 امتیاز)

 

همواره دامپزشکان به تمامی صاحبان حیواناتی مانند سگ ( ژرمن شپرد ) توصیه می کنند که حیوان خود را عقیم کنند چرا که مزایای فراوانی دارد و سگ ها ( ژرمن شپرد )  حتماً باید تا پیش از 6 ماهگی عقیم شوند. ولی آیا واقعاً این کار ضروری است؟ آیا عقیم کردن سگ مفید است و هیچ گونه معایبی ندارد؟شاید در ظاهر توصیه هایی از این دست بسیار جدی و مهم به نظر برسند ولی حقیقت آن است که اگر به مطالعه و بررسی تحقیقات انجام شده در این زمینه بپردازید، متوجه می شوید نتیجه گیری در مورد مفید بودن یا نبودن عقیم کردن آن چنان که در ابتدا به نظر می رسد، ساده نیست. در واقع عقیم کردن حیوانات خانگی خطراتی را به همراه دارد که معمولاً صاحبان حیوانات خانگی از آن ها بی خبرند.

عقیم کردن سگ نر ریسک ابتلا به تومورهای بیضه و مشکلات پروستات را از بین می برد. همچنین عقیم کردن از بروز بیماریهایی که در سنین بالا مثل  فتخ رخ می دهد جلوگیری می کند. خیلی کم دیده می شود که سگهای نر عقیم شده در فصل جفتگیری حیاط خانه را جهت یافتن جفت ترک کنند.
سگهای ماده بهتر است قبل از فحل سوم عقیم شوند و این کار ریسک بروز تومور پستان ،سرطان تخمدان و عفونت رحم را در آنها کاهش می دهد (تمامی این بیماریها می توانند کشنده باشند و درمان آنها بسیار پر خرج می باشد).

عقيم كردن سگ نر ( ژرمن شپرد ):

عقيم کردن سگ نر ( ژرمن شپرد ) منافع زیادی دارد . یکی از بزرگترین نگرانی ها غده پروستات است که تحت تاثیر هورمون تستسترون در طول زندگی حیوان به تدریج بزرگتر می شود و با افزایش سن  ، ناراحتی سگ ( ژرمن شپرد ) بیشتر می شود و گاهی آنقدر بزرگ می شود که در روند طبیعی تخلیه مدفوع اختلال ایجاد می کند و حتی گاهی تحت نفوذ هورمون تستسترون شاهد عفونت پروستات نیز هستیم . با عقيم  کردن سگ ( ژرمن شپرد )  به طرز چشمگیری پروستات کوچکتر شده و و به این ترتیب هم از التهاب و عفونت پروستات و هم از سرطان خوش خیم آن که با افزایش سن به آن مبتلا می شود ،  پیشگیری می شود. یکی دیگر از منافع  عقيم کردن ، پیشگیری از انواع فتخ ها و تومور هایی است که اطراف بیضه ها و زیر مقعد بوجود می آیند و باعث ترشحات زیاد اطراف غشا ی بیضه شده که با عقيم کردن تقریبا از بین میروند. از توله دو ماهه به بعد در هر سنی می توان سگ ( ژرمن شپرد )  را جراحی کرد.از حدود سن دو ماهگی بیضه ها از محوطه شکمی به درون اسکروتوم مي روند و امکان جراحی را فراهم می کنند. سگهایی ( ژرمن شپرد ) که در سنین قبل از شش ماهگی عقیم می شوند به طرز قابل توجهی از سگهایی که بعد از بلوغ عقیم می شوند کوچکتر می مانند به این دلیل که هورمون تستوسترون در روند رشد استخوان ها نقش مهمی را ایفا می کند و با حذف تستوسترون در حین بلوغ ، رشد استخوان ها زود تر متوقف می شود. زمان طبیعی ومناسب برای جراحی سن شش ماهگی است.

عقیم کردن سگ نر

– جراحی چگونه است:

در این جراحی بیهوشی عمیق نیست و با یک شکاف کوچک در جلوی پوست بیضه ها هر دو بیضه خارج شده و جراحی تمام می شود. پوست بیضه که به آن اسکروتوم می گویند اغلب در چند روز اول پس از جراحی متورم و کبود می شود و گاهی صاحب سگ ( ژرمن شپرد ) به وجود بیضه در آن شک می کند.اگر حیوان در زمان جراحی نا بالغ باشد تورم اسکروتوم سریع تراز بین رفته و برجستگی در آینده دیده نمی شود ولی اگر حیوان بالغ جراحی شود یک اسکروتوم خالی تا مدت ها باقی می ماند. بعضی از سگ ها ( ژرمن شپرد )  پس از جراحی تمایل به لیسیدن موضع برش داده شده دارند که این حرکت می تواند موجب باز شدن شکاف گردد و راه حل آن بستن گردنبند مخصوص الیزابت می باشد.
– آیا سگ نر ( ژرمن شپرد ) پس از عقیم شدن به سگ ماده علاقه نشان می دهد؟
علاقه به سگ ماده کاهش خواهد یافت ولی اگر در اطراف سگ ماده آماده جفت گیری باشد سگ نر نیز تحریک خواهد شد. رفتار سوار شدن بر سگ ماده ریشه در قوی و غالب بودن سگ نر دارد بنابر این حتی سگهای نر عقیم شده نیز در شرایط مختلف می توانند این رفتار را از خود نشان دهند و این دال بر تحریک جنسی آنها نیست.

عقیم کردن سگ

مزایای عقیم کردن سگ نر ( ژرمن شپرد )

-کاهش ادرار نا به جا : سگ های ( ژرمن شپرد )  نری که عقیم نشده باشند به شدت تحت تأثیر هورمون تستسترون خود هستند و بسیاری ویژگی های شخصیتی آن ها توسط رفتار های جنسی کنترل می شود. به طور مثال آن ها تمایل دارند برای نشانه گذاری قلمروی خود در هر جایی ادرار کنند. روش کار آن ها هم به این شکل است که هر سگی بتواند ادرار خود را در ارتفاع بالاتری بر روی دیوار بریزد، توجه سگ های دیگر را بیشتر به خود جلب کرده و تحسین آن ها را بر می انگیزد. در نتیجه که سگ های ( ژرمن شپرد )  علاقه مند به ایجاد قلمرو، در کنار تمام درخت ها و ستون ها اقدام به نشانه گذاری می کنند. اگر شانس با شما یار نباشد، خانه شما هم جزو قلمروی او به حساب خواهد آمد!

باید توجه داشته باشید که عقیم کردن  روش درمان این خصلت سگ ها نیست. حتی سگ هایی ( ژرمن شپرد ) که عقیم هستند هم به انجام این کار تمایل دارند. علت ادامه پیدا کردن رفتار سگ ها ( ژرمن شپرد )  پس از عقیم شدن اين است که علاوه بر بیضه ها، غدد دیگری هم در بدن هستند که هورمون های تستسترون ترشح می کنند. در نتیجه این رفتار حتی در سگ های عقیم هم دیده می شود، هر چند که شدت و تمایل به آن کاهش می یابد. رفتار سخت‌گیرانه و جدی با سگ ( ژرمن شپرد)  هم ممکن است خود موجب تمایل سگ به مشخص کردن قلمرو شود که با تمرین و تغییر نحوه رفتار با سگ ها ، برطرف می شود.

-کاهش پرخاشگری و روحیه سلطه گری: همان طور که توضیح داده شد، سگ های نری که عقیم شده اند باز هم تا اندازه ای رفتار های ناشی از ترشح تستسترون یا همان رفتار های جنسی نر را در خود بروز می دهند، ولی با شدت کمتر. در صورتی که سگ نری روحیه ای جسورانه و بی پروا داشته باشد، به اندازه کافی فعالیت نداشته باشد، به درستی اجتماعی نشده یا آموزش ندیده باشد به احتمال زیاد رفتار های پرخاشگرانه از خود بروز خواهد داد و عقیم کردن آن به رفع این مسئله کمک چندانی نمی کند. با آن که عقیم کردن سگ اولین قدم در جهت خشک کردن ریشه مشکل محسوب می شود، ولی نهایتاً مشکل پرخاشگری و روحیه سلطه گری باید توسط آموزش و تمرینات درست و مناسب برطرف گردد.

-کاهش احتمال درگیری با سگ های دیگر: عقیم نبودن سگ (ژرمن شپرد ) باعث می شود که بیشتر مورد توجه سگ های (ژرمن شپرد) دیگر قرار گیرد. حتی اگر سگ ( ژرمن شپرد ) شما پرخاشگر نباشد ، باز هم سگ های ( ژرمن شپرد ) دیگر ممکن است او را به عنوان یک رقیب به حساب آورند.

-افزایش توجه سگ ( ژرمن شپرد ) به شما: سگ نری ( ژرمن شپرد ) که عقیم نشده باشد،توجهش بیشتر به سگ های ( ژرمن شپرد )  دیگر جلب می شود چرا که همیشه به دنبال جفت هستند. در نتیجه عقیم کردن سگ ( ژرمن شپرد ) می تواند به از بین بردن توجه او به سگ های دیگر و تمرکز حواس بر روی شما به عنوان صاحبش کمک کند.

 

-کاهش رفتار های جنسی: سگ های نر عقیم نشده تمایل بیشتری به لیس زدن آلت تناسلی خود دارند. آنها همچنین ممکن است بر روی سگ های ( ژرمن شپرد )  دیگر، بالش، اسباب بازی های نرم و حتی پای انسان ها سوار شوند! این رفتار ها ممکن است به علت هیجان بیش از حد، نداشتن تجربه و عدم تمرین و آموزش رفتار های نا مناسب باشد. ولی به هر حال عقیم کردن سگ های نر جلوی بخشی از این رفتار ها را می گیرد.

کاهش رفتارهای جنسی

 -آرام و قرار داشتن سگ ( ژرمن شپرد ) در کنار سگ های ماده غیر عقیم: سگ های ( ژرمن شپرد ) غیر عقیم رفتارهایی از خود بروز می دهند که نشان می دهند تمام سگ های ماده اطراف خود را به عنوان یک شریک برای زندگی مشترک می پندارند. آن ها معمولاً با دیدن یک سگ ماده در اولین اقدام بر روی او سوار می شوند. زمانی که سگ ماده فحل شده باشد، واکنش های سگ نر ( ژرمن شپرد )  هم به مراتب شدید تر خواهد بود. در این مواقع باید انتظار زوزه کشیدن، ریزش آب دهان، بی قراری و حتی گاهی فرار از خانه را داشته باشید. در واقع سگ های ماده ( ژرمن شپرد )  با ترشح فرومون های شیمیایی سگ های نر را تحریک می کنند. این فرومون ها از یک کیلومتر دور تر قابل حس هستند و سگ نر شما ممکن است تحت فرامین رفتار های جنسی خود نهایتاً با رفتار های شتاب زده و غیر پیش بینی شده، به خودش آسیب برساند. عقیم کردن می تواند یک بار و برای همیشه تمام این مشکلات را به اتمام برساند.

-کاهش خطر اختلالات پروستات: زمانی که از اختلالات پروستات صحبت می کنیم، منظورمان سرطان پروستات نیست. چرا که این سرطان در سگ ها ( ژرمن شپرد ) بسیار نادر است. در واقع عقیم کردن سگ ( ژرمن شپرد ) می تواند به کاهش خطر بزرگ شدن پروستات، کیست های پروستات و عفونت پروستات کمک کند. تقریباً 80 درصد از سگ های بزرگ تر از 5 سال که عقیم نشده اند، به مشکل بزرگی پروستات دچار می شوند. سگ هایی که مشکل بزرگی پروستات دارند معمولاً در ادرار کردن و دفع مدفوع مشکل پیدا می کنند. این مشکل با عقیم کردن به موقع سگ ( ژرمن شپرد ) به وجود نخواهد آمد. عقیم کردن به موقع باعث کوچک شدن پروستات شده و مشکل برطرف می شود. توجه داشته باشید که کیست ها و عفونت های پروستات همانند مشکل بزرگی پروستات به سادگی قابل درمان نیستند.

-پیش گیری از سرطان بیضه: تقریباً 7 درصد از سگ های ( ژرمن شپرد ) عقیم نشده به تومور بیضه مبتلا می شوند. خوشبختانه این سرطان به ندرت در دیگر نقاط بدن پخش می شود. با این حال عقیم کردن سگ ( ژرمن شپرد ) می تواند از این بابت موجب اطمینان خاطر شود.
نکته مهمی که در این باره باید دانست آن است که سگ هایی که بیضه های خود را در داخل شکم خود جمع می کنند (کریپتورکیدیسم یا نهان بیضگی)، 14 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان بیضه هستند. یعنی به طور ساده تر می توان گفت که اگر سگ ( ژرمن شپرد )  شما چنین رفتاری دارد، حتماً باید عقیم شود.

-کاهش احتمال ابتلا به فیستول مقعد: درمان این بیماری پوستی دردناک که در آن بافت های اطراف مقعد عفونت کرده و متورم می شود، بسیار دشوار است. این بیماری هر سگی ( ژرمن شپرد )  را می تواند مبتلا کند ولی بیشتر در سگ های عقیم نشده نژادهای ژرمن شپرد دیده می شود.

 

 

مزایای عقیم کردن سگ ماده ( ژرمن شپرد )

عقیم-کردن-سگ-ماده.

 

 

– جلوگیری از وقوع دوره فحلی: عقیم کردن سگ های ماده ( ژرمن شپرد ) باعث جلوگیری از وقوع دوره فحلی و مشکلات همراه با آن شود:

1-دوره فحل پر دردسر است: در طول دوره فحل، آلت تناسلی سگ ماده ( ژرمن شپرد ) متورم شده و ترشحات خونی از آن خارج خواهد شد. این ترشحات خونی باعث لکه دار شدن پوست، پوشش و مو های او شده ، به علاوه در این دوره او مدت زیادی مشغول لیسیدن آلت تناسلی خود را خواهد بود. سگ های ماده ( ژرمن شپرد ) به طور ذاتی در دوره فحل  و از هر موقعیتی برای خود نمایی در برابر سگ های نر (و حتی ماده) استفاده می کنند و دیگر سگ ها را تشویق و تحریک به جفت گیری و سوار شدن بر روی خود می کنند. گاهی نیز دیده می شود که سگ های ماده ( ژرمن شپرد ) هم خود بر روی سگ های دیگر سوار شده یا همین رفتار را بر روی بالش و اسباب بازی های نرم و پفی انجام می دهند. در نتیجه می توان نتیجه گرفت که دوران فحل برای صاحب سگ، به هیچ وجه دوره جذاب و جالبی نیست.

2- دوران فحلی نیازمند مراقبت دائم و لحظه به لحظه از سگ ( ژرمن شپرد ) دارد: زمانی که سگ ( ژرمن شپرد ) شما در دوره فحلی قرار می گیرد، دیگر نمی توانید او را حتی برای یک لحظه هم تنها بگذارید. سگ های ماده فحل شده مواد شیمیایی بو داری از خود ساطع می کنند که از فواصل بسیار هم برای دیگر سگ ها قابل استشمام است که فقط حاوی یک پیام است، من آماده جفتگیری هستم. بنابر این در این دوره بهتر است کمتر او را از خانه بیرون ببرید و اگر از خانه بیرون می روید، حواستان را به طور کامل جمع کنید.

 

 

-پیش گیری از عفونت و بیماری رحم: تقریباً 1 سگ ( ژرمن شپرد ) از هر 4 سگ ماده دچار عفونت رحم می گردد، که به آن پیومتر (Pyometraa) گفته می شود. این بیماری باعث تورم رحم و پر شدن آن از چرک های سمی می شود و تنها راه درمان آن هم عقیم کردن سریع سگ ( ژرمن شپرد ) می باشد. حتی اگر سگ شما از قبل مریض شده و رحمش عفونت کرده باشد و یا در میان سالی و پیری هم قرار گرفته باشد، باز هم راه درمان این بیماری کشنده عقیم کردن است. بسیاری از افراد بر این عقیده اند که عقیم کردن سگ های ماده می تواند به طور کلی احتمال ابتلا به پیومتر را از بین ببرد و سلامت او را در بزرگسالی تضمین کند.

-جلوگیری از بارداری کاذب : گاهی پس از گذشت چند هفته پس از اتمام دوره فحل، صاحب سگ ( ژرمن شپرد ) متوجه رفتار های غیر معمولی در سگش می شود که در ظاهر نشان از بارداری و به دنیا آوردن توله سگ در آینده می باشد. شکم آن ها متورم شده، پستان آن ها شیر ترشح می کند و سگ ماده ( ژرمن شپرد ) ممکن است علاقه زیادی به چسبیدن به وسایل و اسباب بازی های نرم پیدا کند. تمام این علائم کاملاً بدون خطر و حتی شاید جالب به نظر برسد ولی باید توجه داشته باشید که تغییرات هورمونی همراه با بارداری کاذب می تواند متابولیسم بدن سگ ( ژرمن شپرد ) را دچار اختلال کرده و موجب عفونت و بروز بیماری های جدی در غدد پستانی او شود.
-جلوگیری از بارداری واقعی : چنان چه سگ ( ژرمن شپرد )  شما به قصد یا تصادفاً باردار شود، در برابر خطرات و مشکلات و بیماری های دوران بارداری و زایمان آسیب پذیر خواهد شد. مرگ و میر سگ ها به هنگام زایمان یا مدت کمی پس از زایمان چندان غیر رایج نیست. بنابر این باید بدانید که ممکن است به خاطر همین بارداری در ظاهر ساده، سگ سالم و شاداب و سر حال تان را برای همیشه از دست بدهید. علاوه بر این باید بدانید که پرورش و به دنیا آوردن سگ های جدید نیازمند اطلاعات و دانش زیاد و صرف هزینه های هنگفت است. برای آن که بتوانید این کار را درست و کامل انجام دهید، پیش از هر چیز باید در مورد ژنتیک سگ ها ( ژرمن شپرد ) اطلاعاتی کسب کنید و شجره نامه سگ تان را به دست آورید. همچنین باید آزمایش های سلامتی پر هزینه بر روی هر دو سگ ماده و نر (پدر و مادر توله سگ آینده) انجام دهید. علاوه بر آن هزینه خوراک با کیفیت و مراجعه بیشتر به دام پزشک را هم باید تقبل کنید چرا که ممکن است در طول دوران بارداری و زایمان و پس از آن، مشکلی برای سگ تان یا توله های آن پیش آید. هزینه های درمانی ممکن است خیلی سریع تر از آنچه که فکر کنید بالا روند! بنابر این تکثیر و پرورش سگ چیزی نیست که برای افراد معمولی صرفه داشته باشد.

-جلوگیری از سرطان پستان: اگر سگ شما پیش از رسیدن به 2.5 سالگی عقیم شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان و تومور های پستانی، که شایع ترین آن تومور های بدخیم هستند، در او کمتر می شود. به علاوه آن که هر چه تعداد دوره های فحلی که یک سگ ( ژرمن شپرد )  تجربه می کند کمتر باشد، خطر ابتلا به تومور های غدد پستانی هم در او کمتر می شود. پس هر چه بتوانید کمتر با خطرات دوران فحل رو به رو شوید، به نفع شماست. یعنی عقیم کردن پس از فحل اول بسیار ایمن تر و بی خطر تر از گذراندن چند دوره فحل است.

-پیش گیری از سرطان رحم و تخمدان: اگر چه این سرطان ها در سگ ها چندان شایع نیستند ولی به هر حال آن را می توان از مزایای دیگر عقیم کردن سگ ها ( ژرمن شپرد ) به شمار آورد.

معایب و مضرات احتمالی عقیم کردن:

1. افزایش احتمال اضافه وزن و چاقی: برداشتن تخمدان و عقیم کردن سگ ( ژرمن شپرد ) می تواند منجر به اضافه وزن شود. اضافه وزن نیز خود می تواند باعث مشکلات و آسیب های مفاصل، آرتروز، بیماری های قلب، آماس لوزالمعده و دیابت شود. زمانی که یک سگ عقیم به همان میزان گذشته غذا بخورد دچار اضافه وزن می گردد. در حقیقت عقیم کردن سگ ( ژرمن شپرد )  باعث تغییرات هورمونی و تغییر در میزان متابولیسم سگ ( ژرمن شپرد ) شده که نتیجه آن نیاز کمتر بدن به غذا می باشد. بنابر این اگر سگ تان را عقیم کرده اید، باید حتماً به وضعیت سلامت و تناسب اندام او توجه کنید. مقدار و حجم غذایی که به او می دهید را بر اساس نیاز او تنظیم کنید و به اندازه کافی به او ورزش دهید تا همیشه در بهترین شرایط فیزیکی قرار داشته باشد. تنها به این صورت است که یک سگ ( ژرمن شپرد ) عقیم شده دچار اضافه وزن نمی گردد.

افزایش وزن سگ

2. افزایش احتمال ابتلا به سرطان همانژیوسارکوم: سرطان همانژیوسارکوما (Hemangiosarcoma) یکی از انواع خطرناک و کشنده سرطان ها می باشد که معمولاً قلب و طحال را مورد هدف قرار می دهد. هورمون های جنسی که در بدن سگ ماده ( ژرمن شپرد ) ترشح می شوند قادرند از او در برابر این سرطان خاص محافظت کنند. ولی سگ های ماده ( ژرمن شپرد )  عقیم شده که از وجود چنین هورمون هایی در بدن خود بی بهره اند، نسبت به سایر سگ ها ( ژرمن شپرد ) در برابر ابتلا به سرطان همانژیوسارکوما آسیب پذیر ترند. در واقع احتمال بروز سرطان هانژیوسارکوما در این سگ ها ( ژرمن شپرد ) در طحال دو برابر و در قلب 5 برابر نسبت به سگ های غیر عقیم، بیشتر است.

یک نظر در “عقيم كردن سگ ( ژرمن شپرد )

  1. Sanaz گفت:

    آلت تناسلی سگ من وقتی بیرون می آید مدتی طول میکشد تا به حالت عادی برگردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *