مقالات آموزشی سگ ژرمن شپرد, تغذیه سگ

غذاهای ممنوع برای سگ

نگهداری سگ
Rate this post

سیستم بدن سگ ها ( ژرمن شپرد ) با انسان ها تفاوت زیادی دارد و به همین دلیل رژیم غذایی مناسب برای سگ ها با آن چه برای ما ایده آل توصیف می شود، فاصله بسیاری دارد،  در حقیقت غذاهای بسیاری هستند که می توانند به سگ ها ( ژرمن شپرد )  آسیب برسانند. (برای آشنایی با تغذیه سگ ها این مقاله را مطالعه کنید). به همین دلیل مصرف بسیاری از ترکیبات و غذاهای انسان ها برای سگ ها ( ژرمن شپرد ) ممنوع است. در ادامه این ترکیبات و غذاها را معرفی می کنیم، که تمام موارد ذکر شده بسیار حیاتی هستند و بی توجهی به آن ها می تواند به قیمت از دست رفتن جان سگ ( ژرمن شپرد ) تمام شود.

پیاز و سیر:سیر-پیازپیاز و سیر معمولاً به عنوان چاشنی و طعم دهنده به غذا استفاده می شوند ولی بدن سگ ها ( ژرمن شپرد )  تحمل و توان هضم این دو را ندارند. سیر و پیاز در هر حالت (یعنی پودر شده، خام، پخته، خشک شده، سرخ شده و …) می تواند منجر به از بین رفتن سلول های قرمز خون سگ ( ژرمن شپرد )  شده و کم خونی (کمبود گلبول های قرمز خون) را باعث شود. این اتفاق حتی با مصرف پودر پیازی که در برخی از غذاهای بچه ها وجود دارد نیز می تواند رخ دهد. شاید مصرف مقدار خیلی کمی پیاز یا سیر مشکلی ایجاد نکند ولی قطعاً خوردن مقدار زیادی از این دو ماده غذایی به یک باره، یا خوردن مقادیر کم به صورت دائم می تواند باعث مسمومیت سگ         ( ژرمن شپرد ) شود. علائم کم خونی شامل ضعف، استفراغ، اشتها و علاقه کم به غذا و از تنگی نفس می شود.

الکل :الکل

 

مطالعات زیادی در مورد اثرات و مضرات الکل بر بدن انسان صورت گرفته است ولی با این حال بیشتر عوارض الکل در دراز مدت آشکار می شوند و قابل کنترل هستند. این ماده نه چندان سالم برای بدن انسان، برای سگ ها       ( ژرمن شپرد ) نیز بسیار مضر است. آب جو، شراب و به طور کلی نوشیدنی های الکلی و غذاهای حاوی الکل از جمله مواردی هستند که نباید توسط سگ ها ( ژرمن شپرد ) مصرف شوند چرا که الکل بر روی مغز و کلیه سگ ها، همان اثرات مشابه در بدن انسان را به جای می گذارد. البته یک تفاوت اساسی میان تأثیر الکل بر بدن انسان و سگ ها ( ژرمن شپرد ) وجود دارد و آن هم شدت اثر الکل است. در حقیقت الکل مورد نیاز برای ایجاد آسیب های شدید به سیستم بدن در سگ ها بسیار کمتر از میزان آن در بدن انسان است. تنها کمی الکل می تواند باعث استفراغ، اسهال، اختلال سیستم عصبی مرکزی، مشکل در هماهنگی اعضای بدن، مشکل در سیستم تنفس، کما و حتی مرگ سگ ( ژرمن شپرد )  شود. دقت داشته باشید که هر چه اندازه و جثه سگ کوچک تر باشد، در برابر این ماده خطرناک آسیب پذیر تر خواهد بود.

آووکادو:

آووکادوهر چه قدر هم که خواص و فواید آووکادو برای انسان خوب باشد، باز هم سگ ( ژرمن شپرد ) به هیچ عنوان نباید آن را مصرف کند. آووکادو حاوی ماده ای به نام پرسین (Persin) است. این ماده اصولاً برای انسان ها خطری  ندارد.( آن دسته از افرادی که به این ماده حساسیت ندارند).  ولی این وضعیت برای سگ ها ( ژرمن شپرد ) برعکس است، یعنی بیشتر سگ ها نسبت به این ماده بسیار حساس هستند. در واقع پرسین برای بدن بیشتر سگ ها ( ژرمن شپرد ) یک سم محسوب می شود. دقت کنید که ماده پرسین در برگ ها، دانه ها، پوست و میوه آووکادو (یعنی به طور خلاصه تقریباً همه جای آن) وجود دارد.

قهوه، چای و نوشیدنی های کافئین دار:

چای و قهوه قهوه و چای که از پر طرفدار ترین نوشیدنی های جهان محسوب می شوند می توانند باعث مرگ سگ ها ( ژرمن شپرد ) شوند، واینکه هیچ پادزهری هم برای خنثی کردن اثر کافئین در بدن سگ ها ( ژرمن شپرد )  وجود ندارد. یعنی خوردن مقدار کافی از کافئین می تواند به راحتی سگ را از پای در آورد. علائم مسمومیت بر اثر مصرف کافئین شامل بی قراری، تنفس سریع، تپش قلب، لرزش عضلات و تشنج است. علاوه بر قهوه (دانه های قهوه و قهوه آسیاب شده)، کافئین را می توان در شکلات، کولا، کاکائو و نوشیدنی ها انرژی زا یافت. همچنین در برخی از دارو های سرماخوردگی و مسکن ها نیز کافئین وجود دارد.

آبنبات، آدامس، شکلات :

شکلات

شیرینی، آبنبات، انواع شکلات ها و همچنین خمیر دندان  نباید توسط سگ ها ( ژرمن شپرد )  مصرف شوند. این مواد باعث می شوند انسولین بیشتری در بدن سگ ( ژرمن شپرد ) جریان یابد. افزایش انسولین در خون منجر به کاهش قند خون و نهایتاً از کار افتادن کبد می گردد. علائم اولیه این مشکل استفراغ، کسالت و عدم هماهنگی حرکتی است. اگر وضعیت ادامه پیدا کند حمله و تشنج اتفاق خواهد افتاد. با ادامه روند پس از چند روز نهایتاً کبد از کار می افتد. شکلات از جمله مواد مورد علاقه انسان ها است که برای سگ ها ( ژرمن شپرد ) می تواند آسیب زا باشد. ترکیب اصلی سمی در شکلات برای سگ ها ( ژرمن شپرد ) تئوبرومین نام دارد. این ترکیب در تمام انواع شکلات ها و حتی شکلات های سفید نیز وجود دارد. خطر ناک ترین نوع شکلات برای سگ ها، شکلات تلخ یا همان دارک چاکلت (Dark chocolatee)، پوست دانه های شکلات می باشد. خوردن شکلات حتی اگر در حد لیس زدن هم باشد می تواند باعث استفراغ، اسهال و عطش شدید شود. همچنین ضربان نا منظم قلب، لرزش عضلات، تشنج و حتی مرگ هم ممکن است در موارد شدید تر اتفاق افتد. بنابر این شکلات را هم به فهرست مواد غیر مجاز خود برای سگ ها ( ژرمن شپرد ) اضافه کنید.

انگور و کشمش:

انگور

همیشه انگور و کشمش یکی از خوراکی های تشویقی مناسب برای سگ ها پنداشته می شده اند. دادن انگور به سگ ( ژرمن شپرد )  ایده خوبی نیست. با آن که به درستی علت علمی آن مشخص نیست ولی تجربه نشان داده است که انگور و کشمش می توانند باعث از کار افتادن کلیه در سگ ها شوند. فقط مقدار کمی انگور و کشمش می تواند باعث مریضی و به خطر افتادن سلامت سگ ( ژرمن شپرد )  شود. نشانه اولیه وجود این مشکل استفراغ های پی در پی سگ ( ژرمن شپرد ) است.

چربی های زائد و استخوان ها:

همیشه دادن غذا از سر میز (یا سر سفره) به سگ ها ( ژرمن شپرد )  یک عادت اشتباه و رایج در میان انسان ها بوده است. ته مانده غذای سر سفره معمولاً حاوی استخوان و چربی زیادی است که انسان تصور می کند که برای سگ ها ( ژرمن شپرد ) بسیار مفید است. چربی و استخوان هر دو می توانند برای سگ ها ( ژرمن شپرد ) بسیار خطرناک باشند. چربی های جدا شده از گوشت چه به صورت پخته شده و چه به صورت خام می توانند باعث آماس لوزالمعده شوند. همه تصور مى كنند كه   استخوان دادن به سگ ها امری طبیعی و عادى است، اما باید بدانید که این کار می تواند آسیب های جبران ناپذیر به سگ وارد کند. استخوان ممکن است خورد شده و باعث انسداد مجاری یا ایجاد پارگی و جراحت سیستم گوارشی شود.

یک نظر در “غذاهای ممنوع برای سگ

  1. نعمت گفت:

    سلام
    مطلب بسیار خوب و کاربردی بود و برای من مفید و حاوی مطالب به روز بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *