مقالات آموزشی سگ ژرمن شپرد

غذای مناسب و مقوی برای سگ شیرده چیست

شجره نامه سگ
5/5 - (1 امتیاز)

نیازهای تغذیه‌ای سگ بستگی به عواملی مانند نژاد، جثه، سن، فعالیت و وضعیت سلامتی دارد. به طور کلی، سگ‌ها به پروتئین، چربی، فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف نیاز دارند؛ در این بین غذای مناسب و مقوی برای سگ شیرده ممکن است اندکی تفاوت داشته باشد.

برای بررسی نیازهای تغذیه‌ای سگ خود، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید و بر اساس توصیه‌های او، غذای مناسب را برای سگ خود انتخاب کنید. دامپزشک می‌تواند با توجه به وزن، قد، سطح انرژی و وضعیت سلامتی سگ شما، غذای مناسب و مقوی برای سگ شیرده را مشخص کند.

برای بررسی نیازهای تغذیه‌ای سگ خود، می‌توانید از برچسب‌های غذایی روی بسته‌های غذای تجاری استفاده کنید. این برچسب‌ها معمولاً میزان پروتئین، چربی، فیبر و سایر مواد را نشان می‌دهند.

اگر سگ شما دارای وزن مناسب، پوست و موی سالم، چشم‌ها و گوش‌های تمیز، دندان‌ها و لثه‌های سالم و انرژی بالا باشد، احتمالاً رژیم غذایی سگ شما مناسب است.

اما اگر سگ شما دارای وزن زیاد یا کم، پوست و موی خشک و درخشندگی کم، چشم‌ها و گوش‌های چرکی، دندان‌ها و لثه‌های التهابی و انرژی کم باشد، احتمالاً رژیم غذایی سگ شما نیاز به بازبینی دارد.

غذای مناسب و مقوی برای سگ شیرده

غذای سگ شیرده باید ضمن کیفیت بالا، مقوی بوده و هضمی آسان داشته باشد. این غذا باید دارای حداقل ۲۹ درصد پروتئین، ۱۷ درصد چربی و کمتر از ۵ درصد فیبر داشته باشد.

علاوه بر این گوشت، مرغ، ماهی، جگر، سبزیجات، میوه‌ها و مکمل‌های طبیعی باشد نیز از جمله غذای مناسب و مقوی برای سگ شیرده است. این مواد به تامین نیازهای تغذیه‌ای سگ و توله‌هایش کمک می‌کنند.

غذای مناسب و مقوی برای سگ شیرده

تعداد دفعات غذاخوردن در سگ شیرده

غذای مناسب و مقوی برای سگ شیرده بستگی به تعداد توله‌ها و نیازهای آن‌ها بستگی دارد. معمولاً از روز ۲۰ تا ۳۰ بعد از زایمان، مقدار غذا به حداکثر می‌رسد و ممکن است ۲ تا ۴ برابر قبل از بارداری باشد.

سگ شیرده به غذای با کیفیت و پرانرژی نیاز دارد. همانطور که پیشتر اشاره شد حداقل ۲۹ درصد پروتئین، ۱۷ درصد چربی و کمتر از ۵ درصد فیبر داشته باشد. به عبارتی دیگر سگ شیرده باید هرچقدر که می‌خواهد غذا بخورد و غذایش همیشه در دسترس باشد. می‌توانید غذایش را مرطوب کنید تا اشتهایش بیشتر شود.

به تدریج و با توجه به تعداد توله‌ها و نیازهای سگ، باید میزان غذا افزایش یابد. از هفته اول تا سوم بعد از زایمان، مقدار غذا باید از 1/5 تا 3 برابر قبل از حاملگی شود. از هفته چهارم به بعد، می‌توان مقدار غذا را کم کرد. همچنین غذای سگ شیرده باید همیشه در دسترس و نزدیک سگ باشد.

توجه به آب در رژیم غذایی سگ شیرده

تغییر غذای سگ هنگام از شیر گرفتن توله ها

زمانی که توله‌ها ۴ تا ۵ هفته‌ای می‌شوند، شروع به خوردن غذای مادر می‌کنند و کم‌کم شیر کمتری نیاز دارند. در این مرحله، میزان غذای سگ شیرده نیز کاهش می‌یابد.

تقریبا در ۷ تا ۸ هفتگی، توله‌ها کاملا از شیر گرفته می‌شوند. پس از آن، مادر به همان میزان انرژی قبل از بارداری نیاز دارد و باید همان رژیم غذایی عادی را داشته باشد. کاهش غذای سگ مادر در زمان از شیر گرفتن توله‌ها می‌تواند به جلوگیری از چاقی و کم کردن شیر مادر کمک کند و سینه مادر را زودتر خشک کند.

توجه به آب در رژیم غذایی سگ شیرده

این نکته را نیز در نظر باشید که سگ ممکن است برای این که از توله‌ها دور نشود، از غذا خوردن خودداری کند. همچنین غذای مناسب و مقوی برای سگ شیرده باید منجر به افزایش اشتهای سگ شود، می‌توان از غذاهای خوش طعم و آب مرغ استفاده کرد.

غذای سگ شیرده باید همراه با آب کافی باشد. سگ در این دوران به آب بیشتری نیاز دارد چون بخش زیادی از آب بدنش را برای تولید شیر از دست می‌دهد. آب را همیشه در کنار غذا قرار دهید.

غذای مناسب و مقوی برای سگ شیرده چیست

غذای خشک یا تر؟ کدام یک برای سگ شیرده بهتر است؟

انتخاب غذای خشک یا تر بیش از هر چیز سلیقه، نیازهای تغذیه‌ای و وضعیت سلامتی سگ شما بستگی دارد. به طور کلی، می‌توان چند مزیت و عیب را برای هر دو نوع غذای خشک و تر برشمرد که به شرح زیر است:

  • غذای خشک: این نوع غذا راحت، اقتصادی و ماندگار است. همچنین به تقویت دندان‌ها و پاکیزگی دهان سگ کمک می‌کند. اما ممکن است سگ شما از آن خوشش نیاید یا به آن حساسیت داشته باشد. همچنین باید مراقب باشید که سگ شما آب کافی بنوشد زیرا غذای خشک رطوبت کمی دارد.
  • غذای تر: این نوع غذا معمولاً خوشمزه‌تر، تازه‌تر و بافت طبیعی‌تری دارد. همچنین می‌تواند برای سگ‌هایی که مشکلات گوارشی، کلیوی یا قلبی دارند مناسب باشد. اما ممکن است گران‌تر، کمتر موجود و زود فاسد شود. همچنین ممکن است باعث چاقی یا مشکلات دندانی سگ شما شود.

برای انتخاب غذای مناسب و مقوی برای سگ شیرده بهتر است با دامپزشک مشورت کنید و نیازهای تغذیه‌ای و سلامتی سگ خود را در نظر بگیرید.

شما می توانید برای خرید غذای مناسب و مقوی برای سگ شیرده به فروشگاه آنلاین شاینی پت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *