مقالات آموزشی سگ ژرمن شپرد, بهداشت سگ

واکسیناسیون سگ ها ( ژرمن شپرد )

واکسیناسیون سگ ها ( ژرمن شپرد )
5/5 - (1 امتیاز)

چرا به سگ ها( ژرمن شپرد ) واکسن می زنیم؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید بدانیم که علت واکسیناسیون چیست؟

واكسن ها اغلب از ويروسها و گاه از باكتريهاي كشته شده يا تخفيف داده شده عامل بيماريهاي كشنده در سگ ها ( ژرمن شپرد ) و بيماريهاي مشترك بين آنها با انسان تهيه مي شوند و تزريق واکسن به سگ ( ژرمن شپرد )، منجر به هوشياري و فعال شدن سيستم ايمني سگ ( ژرمن شپرد )  در برخورد با بيماري ها می شود.

واکسیناسیون بدن را وادار به ساخت آنتي بادي هايي جهت مقابله با اين بيماري ها مي نمايد. در اين صورت هنگامي كه بدن با عامل اصلي بيماري برخورد كند، آمادگي دفاع از خود در برابر آن را خواهد داشت.

آنتي باديهاي ترشح شده در بدن در اثر تزريق واكسن ها، داراي حافظه محدودي بوده و بعد از مدتي از بين رفته و يا آنقدر ضعيف مي شوند كه توانايي مقابله با بيماري را نخواهند داشت.

بنابر اين طبق دستور كارخانه سازنده واكسن كه روي برچسب آن نيز نوشته شده است، در زمانهاي معيني بايد تكرار شوند. علاوه بر آن هر واكسني را در هر سني نمي توان تزريق كرد و براي اين منظور زمانهاي مشخصي در نظر گرفته شده كه بايد رعايت شود.

هيچ تضميني وجود ندارد كه در صورت عدم واكسيناسيون، براي سگ ( ژرمن شپرد ) شما مشكلي پيش نيايد و با توجه به كشنده بودن بيماريهاي مذكور و طبق قانون احتمالات، عاقلانه آن است كه سگ ( ژرمن شپرد ) خود را در زمانهاي مقرر واكسينه كنيد.

سن حیوان نوع واکسن تکرار واکسن
2 ماهه سه، پنج، شش، هفت، نه گانه ماه بعد
3 ماهه و بالاتر سه، پنج، شش، هفت، نه گانه

واکسن هاری

سال بعد (هرسال یک بار)

توله سگ ها(ژرمن شپرد-شیتزو) قبل از تولد، در محيط استريلي به نام رحم زندگي مي كنند كه در آن هيچگونه آلودگي وجود ندارد. وقتي كه توله سگ ها متولد مي شوند، در محيطي پر از ميكروارگانیسم قرار مي گيرند كه هر كدام از آنها مي تواند براي توله سگ ها(ژرمن شپرد-شیتزو) بيماريزا باشد و بدن توله نيز هيچگونه آمادگي براي مقابله با آنها ندارد.

براي جلوگيري از بيماري و مرگ توله سگ ها از چند روز قبل از زايمان غدد شيري مادر موادي براي توانمند سازي بدن توله ها در برخورد با بيماريها ترشح مي كند و اين واكسن طبيعي بلافاصه بعد از تولد نوزادان با اولين جرعه هاي شيربدن توله سگ ها را ايمن مي سازد.

اين ماده سرشار از مواد مغذي و آنتي باديها، آغوز نام دارد.ماهيت اين پادتنها از جنس پروتئين است و جالب اينجاست كه در يكي دو روز اول زندگي، معده توله ها به دليل نداشتن آنزيمهاي لازم براي هضم پروتئين، نمي تواند آنها را هضم كرده و همانطور دست نخورده از ديواره روده جذب مي شوند. بعد از اين مدت، ديگر پادتنهاي موجود در آغوز بصورت سالم از روده جذب نشده و شكسته مي شود و در اين زمان ماهيت شير نيز به حالت طبيعي آن بر مي گردد.

اين، بدان معناست كه توله هايي كه در بدو تولد شير مادر را ننوشند، از اين مواد ايمني بخش محروم شده، بسيار ضعيف و حساس خواهند بود و به راحتي در معرض بيماري ها قرار مي گيرند. اين ايمني مادري به مدت حدود 2 ماه دوام داشته و بعد از آن توله ها بايد بطور مصنوعي واكسينه شوند.اولين دوره انجام واكسيناسيون در توله سگ ها (ژرمن شپرد-شیتزو) بايد در سن 6 تا 8 هفتگي يعني در حدود 2 ماهگي صورت گيرد. در اين سن 3 تا 6 نوع واكسن در قالب واكسنهاي مخلوط شده سه گانه، چهارگانه، پنج و يا شش گانه به توله ها تزريق مي شود.

انجام به موقع اين واكسيناسيون براي حفظ سلامتي و جان توله سگ(ژرمن شپرد-شیتزو) شما از اهميت خاصي برخوردار است.
بيماريهاي ويروسي كه در اين سن بر عليه آنها واكسيناسيون انجام مي شود عبارتند از:

بيماري ديستمپر، بيماري پاروويروس، بيماري پاراانفولانزا و هپاتيت عفوني سگها. تمام اين بيماري ها از درصد كشندگي بالايي برخوردار بوده و در صورت ابتلاء توله سگ، نجات آن بسيار مشكل است و در صورتي كه توله از آن جان سالم به در ببرد، از برنامه رشد عقب مانده و حيوان ضعيفي خواهد شد.

واكسنهاي سه گانه با نام تجارتي DHP كه در واقع حرف اول سه بيماري مذكور شامل ديستمپر، هپاتيت و پاروويروس مي باشد. واكسنهاي چهارگانه هم با نام تجارتي DHPPi علاوه بر سه بيماري فوق، پاراانفولانزا را نيز در بر مي گيرد.

واكسنهاي پنج و شش گانه علاوه بر موارد ياد شده داراي يك يا دو نوع مختلف از باكتري كشته يا تخفيف حدت داده شده عامل بيماري لپتوسپيروز مي باشد و با نامهاي تجارتي مختلفي از قبيل DHPPi/L و يا DA2P+PV+LCi و يا نام هاي ديگر عرضه مي شود.

بعد از تزريق اين گروه از واكسنها در سن حدود 2 ماهگي كه حتما بايد توسط دكتر دامپزشك صورت گيرد، براي حيوان شناسنامه بهداشتي صادر مي شود.

در اين شناسنامه مشخصات صاحب حيوان، مشخصات حيوان، برچسب واكسنهاي تزريق شده و تاريخ تزريق واكسنها و تكرار بعدي آنها ذكر مي شود.

توجه داشته باشيد كه اعتبار و صحت واكسيناسيون به چسباندن برچسبهاي روي واكسن در شناسنامه و تأييد دكتر دامپزشك با مهر و امضاء شخص او مي باشد.

در حدود 10 تا 12 هفتگي بطور متوسط در 3 ماهگي علاوه بر تكرار واكسن هاي تزريق شده در 3 ماهگي، واكسن هاري نيز بايد به توله سگ (ژرمن شپرد-شیتزو) تزريق شود. تكرار مجدد واكسن هاي تزريق شده در 2 ماهگي براي ايجاد ايمني مؤثر و پايدار بسيار حائز اهميت است. در اين زمان معمولا به سگها واكسن هفتگانه تزريق مي شود كه علاوه بر شش بيماري ذكر شده، هاري را هم در بر مي گيرد.

 

تكرار واكسن هاي چهار و ششگانه بصورت ساليانه بوده و از تاريخ تزريق در 3 ماهگي بايد هر سال تكرار شود. در مورد واكسن هاری بر حسب سفارش كارخانه سازنده، تكرار مي تواند هر شش ماه يكبار و يا بصورت ساليانه باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *