مقالات آموزشی سگ ژرمن شپرد, رفتار شناسی

حواس پنج گانه در سگ ( ژرمن شپرد )

حواس پنج گانه در سگ ( ژرمن شپرد )
5/5 - (1 امتیاز)

همه می دانیم که حواس سگ سانان بسیار متفاوت از ما انسان ها است و گاهی با دیدن این تفاوتها شگقت زده می شویم. حواسی مانند بینایی ، شنوایی و بویایی در انسان و سگ ( ژرمن شپرد ) مشترک اند با این تفاوت که قوه بویایی و شنوایی سگ ( ژرمن شپرد ) خیلی فراتر از ما انسانهاست.حس های سگ ( ژرمن شپرد )  مانند حس هاى یک انسان  است ، اما تفاوت آنها  در قدرتشان است.تفاوت بین توانایی های حسی در سگ ها هم می تواند با هم فرق داشته باشد و از نژادی به نژاد دیگر کمی متفاوت باشد، بطور مثال سگ های شکاری از بینایی بیشتر و نژادی همانند باست هاند (Basset hound) از بویایی قدرتمند تری برخوردار است.

حس بویایی سگ:

download (1)

حس بویایی سگ ها ( ژرمن شپرد ) در رتبه یک جای دارد. درک دنیای اطراف در سگ ها با حس بویایی است در حالی که در انسان حس بینایی این نقش را ایفا می نماید. توله های تازه متولد برای یافتن مادر خود تنها از حس بویایی استفاده می کنند در زمانی که بینایی و شنوایی آنها کاملا کور است.با توجه به اینکه اندازه مغز سگ ( ژرمن شپرد )  یک دهم مغز انسان می باشد اما بخشی که به بویایی مربوط می شود در مقایسه با انسان بسیار بزرگتر است و بنابراین جای تعجب نیست که حس بویایی سگ سانان هزاران مرتبه از انسان قویتر است . غدد حسی مربوط به بویایی در انسان حدود پنج میلیون می باشد حال آنکه در سگ ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون ( بسته به نژاد) متغیر است.زمانی که سگ ( ژرمن شپرد ) چیزی را بو می کشد می تواند مطالب زیادی در مورد سگ های دیگر و حتی انسان در یابد. بطور مثال جنسیت آنها، غذایی که قبلا خورده اند، مکانی که در آن بوده اند، آیا آماده جفت گیری هستند یا خیر، اگر به تازگی زایمان کرده اند و یا حاملگی کاذب دارند و در چه مرحله ای قرار گرفته اند.جدیدا مشخص شده که سگ ها ( ژرمن شپرد )  با کمک بویایی، سرطان و بیماری هایی از این دست را تشخیص می دهند .

سگ ها ( ژرمن شپرد ) دارای حس بویایی حیرت آوری هستند. همچنین  قدرت این حس در نژادهای گوناگون متفاوت است. حس بویایی  سگ ها ( ژرمن شپرد )  بی نظیر است و بسیار بالاتر از حس بویایی ما است ، در حقیقت یک میلیون بار بهتر.  در فرانسه و ایتالیا از سگ ها ( ژرمن شپرد ) برای پیدا کردن قارچ خوراکی دنبلان که تا 30 سانتیمتر در زیر زمین رشد می کند ، و در هولند و دانمارک برای کشف نشتی گاز استفاده قرار می كنند.
بو عبارت است از مولکولهای خاص شیمیایی شناور در هوا. وقتی که این مولکولها بر روی غشاء مخصوص حس بویایی واقع در داخل بينى مى نشينند، عصب بطور ناگهانی ” اطلاعات بو” را به قسمت خاصی از مغز می رساند. این مرکز حس بویایی در سگها بسيار پيشرفته تر است و در آنها بسیار بیشتر از انسانها می باشد. فضای حس بویایی در بینی یک انسان بالغ حدود 3 سانتیمتر در حالیکه میانگین فضای حس بویایی در سگ 130 سانتیمتر می باشد.

همچنین سلولهای حساس بیشتری در غشاء حس بویایی سگ ها ( ژرمن شپرد ) نسبت به انسانها وجود دارد. در انسانها 5 میلیون سلول حساس و جود دارد. در داشهوند 125 میلیون ، فکس تریر 147 میلیون و در سگ  ژرمن شپرد 220 میلیون سلول حساس وجود دارد. بینی خیس  باعث حل شدن مولکولهای شناور در هوا و وارد کردن آنها و ارتباط با غشاء حس بویایی و پاک کردن بوهای قدیمی شده و در بو كردن كمك ميكند.  رنگ دانه جزو سلولهای حساس نمی باشند اما نزدیک به آن است: غشاء های وابسته به سگ ( ژرمن شپرد ) ، مشکی می باشد و  رنگ مشکی بینی سگ ممکن است در بهبودی حس بویایی سگ ( ژرمن شپرد )  نقش داشته باشد. یک سگ می تواند از روی یک چیزی که متعلق به یک شخص است آن شخص را شناسایی کند.

سگ ها ( ژرمن شپرد ) چه چيز را ميتوانند بو كنند؟

یک سگ ردیاب ( ژرمن شپرد ) تربیت شده میتواند رد یک مجرم را حتی وقتی این رد از دو روز قبل به جا مانده باشد دنبال کند.این سگ میتواند با حس شامه خود تشخیص دهد که مجرم چقدر از او جلوتر است.در واقع این سگ میتواند حتی اگر مجرم کفش پلاستیکی به پا داشته باشد رد او را دنبال کند.اگر سگ از پهلو به یک ردپا برخورد کند میتواند بو بکشد که آیا رد به سمت چپب امتداد يافته يا راست .

اما چگونه:

بوی رد و اثر از تقریبا 20 رایحه مختلف تشکیل شده از بین میرود.بوهایی که سریعتر از همه اثرشان از بین میرود برای سگ مانند یک پیکان جهت نما هستند.قسمت مهمی از بوی اثر، مربوط به بوی سطح زمینی است که در اثر عبور تغییر یافته است ، مثل  بوی خاک تازه ای که هنگام زیر و رو کردن خاک زمین به مشام انسان میرسد.اگر این بو نباشد( مثلا روی سطح خیابانهای آسفالت شهری) سگ ( ژرمن شپرد ) نمى تواند رد را تعقيب كند . همینطور بعد از بارش باران هم سگ ( ژرمن شپرد ) قادر به تعقیب رد نیست.سگ با حس شامه خود تشخیص میدهد که یک طعمه مثلا یک کبک دقیقا در چه فاصله ای از او قرار دارد و بدون کمک گرفتن از چشمانش مطمئن از نشانه گیری خود سمت هدف  می رود. سگ ( ژرمن شپرد ) از طریق بو تشخیص میدهد که آیا شخص از او میترسد یا نه,هرچند که این شخص از خود شجاعت نشان دهد و بدون ترس رفتار کند.او مواد مخدر را حتی هنگامی که داخل یک قوطی حلبی کاملا در بسته جا سازی شده کشف میکند.او با بو کشیدن میفهمد که هنگام ریزش بهمن یک انسان در کجا زیر برف مدفون شده است.سگ ( ژرمن شپرد ) با حس بویایی خود قادر به انجام بسیاری کارهای اعجاب آور دیگر نیز هست.

 

حس چشایی سگ:

حس چشایی

حس چشایی سگ ( ژرمن شپرد )  نسبت به حس چشایی انسان نسبتاً ضعیف می باشد. این احتمالاً به این علت است که برخلاف اجداد انسانها که پستانداران گیاهخوار بودند و می توانستند غذاهایی را که پیش رویشان است را انتخاب کنند ، سگها گوشتخوارند و شکار خود را از دور نشانه می گیرند .

حس بينايي سگ :

حس-بینایی

سگ ( ژرمن شپرد ) نسبت به انسان پهنای دید بیشتری دارد برای اینکه چشمهای آنها بطرف جلو واقع شده است ، در کناره های سرش است. فضای دید آنها از 200º در نژادها ی که بی پوزه تا 270º در نژادهایی که دارای پوزه بلند می باشند و این فضای دید در انسانها 100º است. سگها در فوکوس کردن بر روی اشیاء در محدوده های نزدیک و تشخیص دادن فواصل بخوبی انسانها نمی باشند ، برای اینکه فضای دید دو چشم آنها باهم کم است.

بینایی سگ ( ژرمن شپرد )  برای شکار حیوانات کوچک و تندپا بسيار مناسب است. بسیاری از گونه ها عمدتاً از دیدشان برای شکار استفاده نمی کنند. سگها اصلاً به رنگ حساس نیستند و کاملاً سیاه ، سفید و سایه های خاکستری میبینند .  در بین عوام رایج است که سگ ها کور رنگ هستند. تحقیقات نشان می دهد که سگها سایه هایی از رنگ آبی و زرد را نیز می بینند .شاید درک نوع رنگ ها از چشم یک سگ ( ژرمن شپرد ) به گونه دیگری باشد بطور مثال یک اسباب بازی نارنجی در دید سگ همان رنگ چمن سبز باشد. نگران رنگ اسباب بازی یا وسایل سگ یا لباس خودتان نباشید ، سگ با بو کشیدن آنها را شناسایی می کند.

حس بینایی 2

ظاهرا دید در نور کم در سگ سانان بهتر از انسان است همچنین سگ ها ( ژرمن شپرد )  اشیاء در حال حرکت را بهتر تشخیص می دهند و گاهی برای دیدن اجسام ثابت باید تمرکز کنند. سگ ها تصاویر تلویزیون و مانیتور را با پرش می بینند. سرعت دید تصاویر در انسان ۵۵ هرتز و برای سگ ها ۷۵ هرتز است.

حس شنوایی سگ:

حس شنوایی

دومین حس قدرتمند سگ ها ( ژرمن شپرد ) حس  شنوايى شان است. سوراخ خارجی گوش توله سگ ها ( ژرمن شپرد) همانند چشمانشان در اوایل تولد بسته است. شاید این به خاطر آسیب ندیدن این دو عضو حساس باشد. توله سگ ها ( ژرمن شپرد ) ممکن است کاملا ناشنوا نباشند ولی حس شنوایی همانند حس بینایی در اوایل تولد برای آنها کاربردی ندارد. آنها در این ایام برای اینکه نزدیک مادر بمانند و پستان را پیدا کنند از قدرت بویایی خود بهره می گیرند.می گویند سگ ها چهار برابر یک انسان قدرت شنیدن دارند. آنها برخی طول موج های صوت را که برای انسان قابل شنیدن نیست، درک می کنند. شاید به همین دلیل است که غالبا به جارو برقی پارس می کنند چرا که صدای ناراحت کننده ای از موتور آن می شنوند.
ظاهرا جنباندن گوش به سمت منبع صدا به شنوایی کمک می کند و شنوایی در سگ های گوش تیز ( ژرمن شپرد ) بهتر از گوش افتاده ها می باشد.

سگ ها ( ژرمن شپرد )  حس شنوایی بسیار حساسی دارند، آن نژادهايى که گوشهای تیز و ايستاده دارند مانند ژرمن شپرد (German Shepherd) به آنها کمک می کند که بهتر صدا را دریافت كنند و جهت آنرا را تشخیص دهند. نژاد هایی که گوش های بلند ، نرم و افتاده ای دارند مانند بلادهاند (Bloodhound) این توانایی را ندارند.
حس شنوایی در سگ ها بسیار عالی است. همچنین برخی از نژادها نسبت به نژادهای دیگر از حس شنوایی بهتری برخوردارند. اکثر سگ ها دارای گوشهای خارجی بزرگی هستند که حاوی هفده عضله می باشد و می تواند بر روی منبع صدای دریافت شده تمرکز کند. آنها می توانند ارتعاشات 35.000 صدا را در هر ثانیه ثبت کنند و این امر در انسان 20.000 در ثانیه و در گربه 25.000 در ثانیه است. این بدین معناست که سگ ها صداها را خیلی بهتر از انسانها می توانند تشخیص دهند. سگ ها ( ژرمن شپرد )  همچنین می توانند گوش درونی خود را قطع کنند تا بتوانند عموم صداها را فیلتر کرده و صدایی را که دوست دارند روی آن تمرکز کنند را بلند بشنود.

توانايي ديگر سگ ها :

سگ ها نیز مانند گربه ها به ارتعاشات بسیار حساسند و بعضی وقتها به هنگام زمین لرزه های خفیف هشدار می دهند.  نكته مهم این است که سگ ها ( ژرمن شپرد ) فقط در هنگام زمین لرزه واقعی از خودشان واکنش نشان می دهند ، به طریقی آنها می توانند فرق بین زمین لرزه های پیش رفته و 150.000 زمین لرزه بی ضرری را که هر سال بر روی زمین اتفاق می افتد و آنها هشدار نمی دهند را بگویند.
سگ  به یک سیستم سلاح موثر (دندانهایش) مجهز است. عضلات قوی فک سگ ( ژرمن شپرد ) باعث قدرت در گاز گرفتنش  می شود. یک سگ  20 کیلو گرمی قدرت گاز گرفتنی با فشار 165 کیلوگرم دارد. یک انسان بالغ نمی تواند قوی تر از 29-20 کیلوگرم گاز بگیرد.

آزمایشهای مکرر در شرایط سخت ثابت کرده است که سگ ها ( ژرمن شپرد )  دارای روان و تلپاتی هستند ، چیزی که در انسانها “حس ششم” نامیده می شود. این همانطوری است که سگ شما قبل از اینکه شما حتی تصمیم به بیرون بردن آن داشته باشید می فهمد که شما می خواهید او را برای قدم زدن بیرون برید.سگ ها ( ژرمن شپرد ) احساسات انسان را هم درک می کنند. احساساتی مانند ترس، خشونت، شرمساری، استرس و البته در برابر این دسته افراد دست بالا را می گیرند و حرف شنوی ندارند. برعکس ، سگ ها از افراد آرام و مصمم پیروی می کنند.آنها از حس درک انرژی خود استفاده می کنند تا دریابند کدام شخص باید رئیس آنها باشد. فرمانبرداری و بودن در کنار قدرتمند ترین و قابل اطمینان ترین شخص همان چیزی است که سگ ها ( ژرمن شپرد )  در جستجوی آن می باشند.

 

یک نظر در “حواس پنج گانه در سگ ( ژرمن شپرد )

  1. ابراهیم گفت:

    سلام.
    شاید خنده دار باشه
    ولی چند وقته به شدت حس شنوایی مثل سگ شده
    کوچکترین صدارو تشخیص میدم
    بوده که هندزفری توی گوشام بوده صدا خیلی بلند بوده
    یک دفعه گوشام مثل گوشای سگ حالت تیز پیدا کردن و واکنش نشون دادن و تکون خوردن کمی
    وقتی پشت سرم رو نگاه کردم پدرم با قاصله تقریبا ۳ یا ۴ متری رد شد
    از این استعدادی که تازه پیداش کردم واقعا خوشحالم ولی بعضی وقتا صدا هایی میشنونم که ترس برانگیزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *