آموزش, مقالات آموزشی سگ ژرمن شپرد

آموزش دستشويی سگ ( ژرمن شپرد )

آموزش دستشويی سگ ( ژرمن شپرد )
5/5 - (1 امتیاز)


آموزش دستشويي براي سگ ( ژرمن شپرد )  را از همان زمانی که توله سگ را وارد منزل می کنید باید شروع کنید. توله سگ ها ( ژرمن شپرد )  به طور حتم پس از نوشیدن مایعات یا بیدار شدن از خواب و در عرض نیم یا یک ساعت پس از خوردن غذا ادرار یا دفع مدفوع می کنند ، لذا در این موقع سگ ( ژرمن شپرد )  را به محلی که برای دستشویی در نظر گرفته اید منتقل کنید و نگه دارید . این محل ممکن است قسمتی از منزل که توسط روزنامه پوشیده شده باشد یا اینکه محلی خاص برای حیوان تعبیه شده باشد . قبل و بعد توالت کردن با توله سگ بازی کنید و در حین حال کلمات خاصی را به زبان بیاورید . این کلمات بعدها به عنوان فرمان یا علامتی جهت توالت کردن به کار خواهد رفت ، اما دقت کنید که این فرمان یا فرمانهای دیگر کاملا متفاوت باشند .توله سگها ( ژرمن شپرد )  تقریباً شش بار درروز دستشويى مى كنند. معمولا سگ ( ژرمن شپرد ) باید بلافاصله بعد از خوردن هر وعده غذا به بیرون برده شود ، زیرا شکم پر به روده و مثانه فشار می آورد.

یک توله سگ ( ژرمن شپرد )  تا 12 هفتگی نمی تواند دستشویی خود را نگه دارد زیرا نمی تواند عضلاتی را که موجب نگه داشتن دستشویی می شود را کنترلً کند. قبل از این سن ، باید در زمانهای معین  توله سگ ( ژرمن شپرد )  را  بیرون ببرید تا از دستشویی کردن او در سر تاسر منزل جلوگیری کنید. مراقب علائم ادرار و مدفوع باشید، مثل  دور خود گشتن سگ. اغب توله سگتان را بیرون ببرید. استفاده از جعبه برای سگ یا حبس کردن سگ در قسمتی از خانه که به راحتی قابل شست و شو می باشد ،  از ديگر راههایی می باشند که می توانید مطمئن شوید که توله سگ ( ژرمن شپرد )  سرتاسر خانه را کثیف نکند. بسیار مشکل است اگر شما بخواهید به توله سگ خود در جایی که قبلاً دستشویی کرده و هنوز بو می دهد یاد دهید که دستشویی نکند.

درک کردن سگ ( ژرمن شپرد ) :

روشهای مختلفی برای یاد دان دستشویی به سگ ( ژرمن شپرد )  وجود دارد. بسیار مهم می باشد که سگ خود را بفهمید و درک کنید.
سگ ( ژرمن شپرد )  مانند انسان فکر نمی کند. اگر شما از دست سگتان ناراحت باشید ، او فکر می کند همان کاری که در آن موقع دارد انجام می دهد مورد پسند شما نبوده و به همین دلیل شما ناراحت شده اید. بطور مثال اگر سگ شما بر روی زمین دستشویی کند و شما ناراحتی خود را 5 دقیقه بعد از خرابکاری او نشان دهید ، او فکر نمی کند که خرابکاری بر روی زمین بد می باشد. چون همان موقع او را تنبیه نکرده اید نمی فهمد که نباید این کار را انجام دهد. رمز موفقیت این است که موقعی که دارد این کار را انجام می دهد  به او بفهمانید که کارش درست نمی باشد. شما نیازی به زدن سگ خود ندارید. لحن صدای شما کافی است که به سگ ( ژرمن شپرد )  بفهمانید که شما ناراحت هستید. محکم گفتن اینکه ” نه! تو حق نداری تو خونه دستشویی کنی. نه! نه!” برای او کافی است. فوراً سگ ( ژرمن شپرد ) خود را به جایی که برای دستشویی کردن مناسب است ببرید. اگر دوباره دستشوییش را آنجا انجام داد تشویقش کنید. تذکر: اگر سگتان در جای مناسب دستشویی کرد همیشه او را تشویق کنید.

آموزش-دستشویی-سگ1

آموزش محل توالت کردن به توله سگ ها

آموزش جعبه سگ:

بدانید سگی ( ژرمن شپرد )  که تمام طول روز را در جعبه خود به سر می برد ، و فقط چند ساعتی برای بازی آزاد می شود و دوباره در جعبه اش گذاشته می شود، تبدیل به سگی عصبی ، مخرب ، ناراحت و پر سر و صدا می شود. اگر شما تمام روز را مشغول به کار هستید ، باید کسی را پیدا کنید که بعد از ظهرها سگتان را برای پیاده روی طولانی بیرون ببرد. اگر همچین کاری برای شما غیر قابل انجام دادن است ، پس سگ ( ژرمن شپرد ) را فقط شبها در جعبه بگذارید، و یا باید اطاقی بدون فرش یا موکت در اختیار سگ بگذارید.  برای یاد دادن دستشویی به سگ ( ژرمن شپرد )  باید چند هفته وقت و انرژی خود را صرف او کنید. سعی و تلاشی را که شما الآن برای یاد دادن به سگتان می کنید ، تا آخر عمر او باقی می ماند.

آموزش جعبه سگ به این روش می باشد: یک جعبه برای توله سگ خود بخرید و در 4-3 هفته اول ، زمانی را که با توله سگ خود نیستید او را در آن بگذارید. مراقب باشید که جعبه زیاد بزرگ نباشد ، باید به اندازه ای باشد که توله در آن بتواند بخوابد ، نه بزرگتر. سگها دوست ندارند که رختخواب خود را کثیف کنند به همین دلیل آموزش جعبه به آنها یاد می دهد که دستشویی خود را نگه دارند. شما باید همیشه در آنجا حضور داشته و بخوبی او را زیر نظر داشته باشید. به محض آنکه دیدید دارد عقب جلو می رود ، اطراف را بو می کشد یا بدور خودش می چرخد ، به سرعت او را به بیرون ببرید. در این زمان او دارد به شما می گوید “من می خوام یه جایی دستشویی کنم ،فقط او را سریع بیرون ببرید. صبور باشید و او را به عجله نیاندازید. او ممکن است احتیاج داشته باشد که چند بار برای دستشویی کردن بیرن برود. قبل از آنکه او را وارد خانه کنید 10 دقیقه به او برای انجام کارهایش فرصت دهید. به هیچ وجه موقعی که در این ماموریت هستید با او بازی نکنید. بگذارید تا بفهمد که برای انجام چه کاری بیرون آورده شده است.
مطمن شوید که بعد از هر بار غذا خوردن و بازی کردن او را بیرون می برید و بعد او را در جعبه اش می گذارید.   بطور عادی توله سگ ( ژرمن شپرد )  شما چه زمانی خود را تخلیه می کند؟ در صبح؟ 10 دقیقه بعد از غذا؟ در نزدیکی وقت خواب؟ شما باید این زمانها را بخوبی بدانید.
توله سگ ( ژرمن شپرد ) نمی تواند به تنهایی ساعتهای زیادی  را در جعبه خود بماند و دستشویی نکند. در زمانهایی که کار دارید ، باید به کسی بگویی که حداقل یکبار در روز (زمان ناهار مناسب تر است) توله سگ را بیرون ببرد. او را برای پیاده روی های طولانی بیرون ببرید.
مطمئن شوید هر کسی که برای آموزش دستشویی کردن سگ به شما کمک می کند از یک نقطه در حیاط و یک کلمه استفاده کند. بوهایی که از دستشویی های قبلی به جا مانده است ، توله سگ ( ژرمن شپرد ) را وادار می کند که دوباره برای دستشویی کردن به همان نقطه برود. موقعی که سگتان را برای دستشویی کردن به همان نقطه دلخواه می برید بگویید “بیرون” یا هر کلمه ساده دیگر. همیشه از این کلمه استفاده کنید. ، بعداً این کلمه باعث ارتباط بین سگ و اعضای خانواده می شود.
تا زمانی که سگ شما 5 ماهه نشده است ، شما باید او را مکرراً بیرون ببرید و تحت نظر داشته باشید.
آموزش روزنامه:
اگر توله سگ شما از نژادی است که کوچک می ماند و شما می خواهید دستشوییش را در خانه انجام دهد ، آموزش دستشویی روی روزنامه مفید می باشد. توله سگ ها ( ژرمن شپرد ) دوست دارند جایی که بوی دستشویی می آید خود را تخلیه کنند و آن نقطه را از هر نقطه دیگر بیشتر دوست دارند. محوطه کوچکی را در نظر بگیرید و تمام این محوطه را از چندین لایه روزنامه بپوشانید و صبر کنید تا توله سگ از آنها استفاده نماید . سپس روزنامه های خیس شده را با روزنامه های خشک تعویض کنید . این کار را یک یا دو روز ادامه دهید سپس یک قسمت کوچک از محلی را که به وسیله ی روزنامه پوشانده شده بدون روزنامه بگذارید ؛ به این امید که توله سگ در آن محل ادرار نکند . اگر توله سگ ( ژرمن شپرد )  این محل را خیس کرد به او توجه دهید ؛ حیوان را روی روزنامه بگذارید تا بفهمد که تنها محلی که می تواند ادرار کند روی روزنامه است . به مرور زمان وقتی توله سگ دلیل پوشانده شده زمین را با روزنامه فهمید می توانید فضایی را که از روزنامه پوشانده شده محدود تر کنید و مرتب روزنامه خیس شده را تعویض نمایید تا زمانی که توله سگ آنقدر بزرگ شود که بتواند به خیابان برود .

از تنبیه توله سگ هایی که به اشتباه در جاهای ممنوع توالت می کنند اجتناب کنید و به جای تنبیه کردن کلمه ی “نه” را چندین بار با لحنی عصبانی تکرار نمایید . دوباره یادآوری می شود که توله سگ هایی که به طور آزادانه در خانه  رفت و آمد دارند معمولاً در جاهای ممنوع نیز توالت می کنند .

آموزش-دستشویی-سگ2

نکات زیر را مورد توجه قرار دهید :

– ایستادن پشت در مشخصه این است که سگ ( ژرمن شپرد )  می خواهد جهت توالت کردن به خارج خانه برود، سگ ها دوست دارند در محل قبلی شان توالت کند ، لذا با بو کشیدن آن محل را پیدا می کنند. وقتی سگ در حال توالت کردن است، با گفتن کلماتی تحسین برانگیز (آفرین) ، سگ را تشویق به این کار نمایید .

-اگر شما صاحب سگ ( ژرمن شپرد )  بالغی شدید که راه و رسم زندگی در خانه را آموزش ندیده است ، با آن مثل  یک توله سگ رفتار کنید . توله سگ ها ( ژرمن شپرد )  بعد از غذا خوردن ، آب خوردن ، قدم زدن یا بازی کردن توالت می کنند . قبل از اینکه به سگ یاد دهید جهت توالت کردن به خارج از خانه برود استفاده از روزنامه را در خانه به حیوان بیاموزید . علاوه بر این ، دکتر دامپزشک به شما توصیه می کند قبل از واکسن زدن به توله سگ ، حیوان را به خیابان نبرید چرا که امکان ابتلا به بیماریهای واگیر دار وجود دارد . لذا استفاده از روزنامه برای افرادی که در آپارتمان زندگی می کنند مفید خواهد بود .

– معمولا در شب برای توله سگ راحت تر است که آب نخورد زیرا به حیوان کمک خواهد کرد که ادرار خود را کنترل کند ؛ بنابراین حداقل دو ساعت قبل از خواب به توله سگ آب ندهید و حتما قبل از خوابیدن سگ را به بیرون ببرید و یا از روزنامه استفاده نمایید .

– بو کشیدن زمین اولین نشانه ی تمایل سگ به ادرار کردن می باشد . بنابراین شما تنها چند ثانیه وقت دارید که توله سگ را روی روزنامه قرار دهید .

4 نظر در “آموزش دستشويی سگ ( ژرمن شپرد )

  1. Persian golf گفت:

    مطلب خوبی بود ولی روزنامه گذاشتن کثافت کاری نداره؟مثلا نمیشه مثل گربه براش یه کنی خاک بیاریم تا توی اون خاک توالت کنه؟ممنون میشم جواب بدین.

    1. مانیا گفت:

      نه نمیشه چون سگا خاک مخصوص ندارن

    2. کاربر گفت:

      سلام اگر می خواهید از خاک برای گربه استفاده کنید
      باید حتما خاک گربه باشه

  2. علی شهبازی گفت:

    ایا ژرمن بلک هم شباهت دارن با ژرمن شپرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *