مقالات آموزشی سگ ژرمن شپرد, رفتار شناسی

رفتار شناسى سگ ها

رفتار شناسى سگ ها
5/5 - (1 امتیاز)

خصوصیات نژادی و رفتاری سگ‌ ها با یکدیگر متفاوت بوده و هر نژاد ویژگی‌های خاص خویش و به تبع آن کاربردهای مخصوص به خود را دارد و بررسی این موضوعات  علم رفتار شناسی  را تشکیل می‌دهد.

رفتارشناسی سگ‌ ها ( ژرمن شپرد )  برای مربیان آنها اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که پیش بینی رفتار و حرکات سگ، در موقعیت ها و حالات مختلف نقش بسیار مهمی را در چگونگی ارتباط با وی ایفا می‌نماید .در حالت کلی رفتارهای هر سگی  ( ژرمن شپرد )  متأثر از دو عامل مهم ژنتیک و محیط می‌باشد که عامل اول وراثتی بوده و عامل دوم اکتسابی می‌باشد.

سگ‌ ها ( ژرمن شپرد )  بسیاری از نیروها و انرژی‌های بیرونی را که انسان قادر به جذب و دریافت آنها نمی‌باشند دریافت مى كنند  و نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهند، مانند  بی قراری و پارس سگ‌ ها قبل از زلزله و طوفان

سگ‌ ها در موقعیت‌های مختلف رفتارهای متفاوتی از خود  نشان می‌دهند به عنوان مثال درک نمودن حس ترس یکی از ویژگی‌های جالب سگ‌ ها می‌ باشد، به طوریکه اگر فردی از سگی بترسد و از جلوی او فرار کند حیوان بلافاصله واکنش نشان داده و اقدام به پارس کردن و تعقیب او خواهد نمود چون سگ‌ ها اشیای متحرک را هدفی برای تعقیب نمودن حساب كرده و در واقع این یک رفتار غریزی برایشان محسوب می‌گردد. انسان در حالت ترس امواج الکترومغناطیسی خاصی از خود ساطع می‌نماید که سگ‌ ( ژرمن شپرد ) قادر به دریافت و حس این امواج مى باشد که در این حالت سگ‌ ها واکنش خویش را ابتدا با پارس نمودن و سپس تعقیب و گازگرفتن نشان می‌دهند.

هرگز نباید به محوطه نگهبانی سگ‌ های نگهبان ( ژرمن شپرد )  بدون اطلاع صاحب سگ نزدیک شد چرا که سگ فرد را به عنوان یک دشمن تصور نموده و حالت حمله را مى گيرد و همچنين نزدیک شدن بی محابا به سگ‌های پلیسی  ( ژرمن شپرد ) عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت و این مسأله با لحاظ نمودن آموزش‌های خاص سگ‌های پلیس ( ژرمن شپرد ) و رفتار شناسی آنها اهمیت خود را بیشتر نمایان می‌کند.

زبان بدن ( Body Language ) در سگ‌ ها بسيار مهم است که هیچ مربی نباید از آن غافل شود و هميشه باید به این نوع از ارتباط توجه خاصی داشته باشد. حرکات و حالات مختلف بدنی سگ ( ژرمن شپرد ) بیانگر احساسات عاطفی و حتی طرز تفکر سگ ( ژرمن شپرد )  در لحظات خاص می‌باشد، سگ‌ ها( ژرمن شپرد )  همواره با چشمانشان با انسان سخن می‌گویند و نوع نگاه سگ در شرایط مختلف معانی متفاوتی را به فرد منتقل می‌نماید، سگی که با تکان دادن دم و خیره به صاحبش می‌نگرد و یا سگی که مسیر نگاهش را از چشمان صاحبش می‌دزدد و سر به زمین می‌دوزد و یا سگی که خیره و با نمایش دندان‌هایش و با حالت غرغر به فرد می‌نگرد هر یک از این حالات معنی و مفهوم خاص خویش را دارد و حتی نوع جست و خیز و راه رفتن و دویدن سگ ( ژرمن شپرد ) هر کدام دنیایی از معانی را به انسان منتقل می‌نماید.

سگ‌ ها متناسب با ویژگی‌های مربوط به نژادشان رفتار و حرکات خاص خویش را دارند، ژرمن‌ شپرد ها نسبت به غریبه ها محتاط می‌باشند، و اولین صاحب خود را به‌عنوان یک دوست در سراسر زندگیشان به حساب می‌آورند، ژرمن شپرد ها چیزهایی را که یاد می‌گیرند هرگز فراموش نمی‌کنند و آرامش و امنیت را در کنار صاحب خود تجربه می‌نمایند.

سگ و آغوش:

در آغوش کشیدن برای انسانها به منزله ابراز عشق و احساسات است،  اما بغل کردن از دید یک سگ ( ژرمن شپرد ) چگونه است؟

انسانها همیشه برای ابراز محبت،سگ هایشان  را در آغوش می کشند حال آنکه در آغوش کشیده شدن برای یک سگ ( ژرمن شپرد ) به هیچ عنوان خوش آیند نیست. زمانی که انسان سگی را در آغوش می گیرید و بازو هایش را به دور او حلقه می کند این دقیقاً همانند رفتاری است که سگ های قدرتمند در هنگام سلطه گری بر سگ های ضعیف تر انجام می دهند و سگ ( ژرمن شپرد )  فکر می کند که شما می خواهید به حریم او تجاوز کنید. سگ ها ( ژرمن شپرد ) ناراحتی  خود را با غرش ، پارس کردن و گاز گرفتن نشان می دهند. سگ اگر آشنا و آرام باشد ، زمانی که توسط صاحبش نوازش و در آغوش کشیده می شود احساس خوبی دارد ، حقیقت امر این است که آن انرژی و احساسی که شخص در هنگام ابراز محبت دارد توسط سگ درک و موجب شادی و آرامش وی می گردد ، نه امر در آغوش کشیده شدن!

بهترین راه ارتباط با سگ نا آشنا به این صورت است که ابتدا در کنار او بایستید و اجازه دهید شما را بوبکشد و هرگز مستقیم در چشم او خیره نشوید. این یک برقراری ارتباط خوشایند در زبان سگ سانان است.

رفتار شناسی سگ

فضا:

زمانی که صاحب سگ ( ژرمن شپرد ) او را جهت اصلاح رفتار نادرست تنبیه می کنند سگ اطاق را ترک می کند و سر به زیر می اندازد و یا رویش را بر می گرداند ، در ذهن ما این بدان معناست که سگ ( ژرمن شپرد )  ناراحت است و سپس سعی می کنیم که نزدش برویم و به قول معروف از دلش در آوریم.

رفتار شناسی سگ1

در حقیقت سگ ( ژرمن شپرد )  چه می گوید؟ هنگامی سگ رویش را بر می گرداندو اتاق را ترک می کند در واقع تنبه را متوجه شده و شما را به عنوان حاکم و فرمانده اش پذیرفته است. فضا را برای فرمانده خالی نمودن و عدم خیره شده در چشم او جز ء اطاعت در اجتماع سگ سانان است ، حال آنکه وقتی شما برای دل جویی به سمت او بروید این عمل کاملاً سگ ( ژرمن شپرد )  را گیج کرده و برایش نامفهوم است!

مجوز حاکم بودن سگ:

در اکثر مکان ها دیده می شود که سگ های قلاده شده در جلو راه می روند و صاحبشان را رهبری می کنند. در این حالت رابطه حاکم و فرمانبردار برای سگ ( ژرمن شپرد ) غلط جا افتاده است. این در ذهن سگ ( ژرمن شپرد ) بدین معناست او فرمانده و رئیس است و در جلو حرکت می کند آن وقت چطور صاحبش توقع دارد که سگ از او حرف شنوی و اطاعت نماید !!؟ (سگ همیشه باید هم قد یا پشت صاحب خود راه برود). زمانی که سگ ( ژرمن شپرد ) احساس رئیس بودن می کند به خود اجازه انجام هر کاری را می دهد و این وظیفه شماست که به او بفهمانید رئیس چه کسی است!

رفتار شناسی سگ2

 به خاطر داشته باشید که هرگز نباید در زمان تصحیح رفتار سگ نام او را صدا بزنید این در ذهن او بدین معناست که نامش کلمه ایست که در زمان انجام خطا به کار می رود و از شنیدن آن خواهد ترسید می توانید تنها از کلمه ” نه ” استفاده و یا اصلاً کلمه ای بر زبان نیاورید و با رفتار خود او را متوجه خطایش نمائید. این عمل خیلی موثر تر از داد زدن و دنبال توله دویدن است. آیا می دانید چقدر برای یک سگ ( ژرمن شپرد ) سخت و گیج کننده است که او گمان کند رهبر است و شما نیز در عین حال به اوبگویید که چه باید انجام بدهد!؟ رهبر بودن آن چیزی نیست که سگ واقعاًبخواهد ، تنها چیزی که او می خواهد داشتن احساس امنیت و خوب زیستن در کنار شماست و اینکه دقیقاً بداند موقعیت او چیست،اگر خود را از صاحبش قدرتمند تر فرض کند رفتار سرکشی خواهد داشت..

3 نظر در “رفتار شناسى سگ ها

  1. سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون
    ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

  2. سعید گفت:

    اطلاعات بی نظیری به مخاطبین خودتون ارایه کرده اید. من بسیار استفاده کردم و بی نهایت از شما سپاسگزارم. پایدار باشید.

  3. آسیه گفت:

    من دوسال سگ داشتم و اصلا معنی رفتار و حرکاتشو نمیدونستم، مثلا یادمه بعضی وقتا که سگ خمیازه میکشید فکر میکردم خستست، نگو بیچاره یه دردی داشته :)) اتفاقا جدید توی پت پرس در مورد زبان بدن سگ خوندم و فهمیدم چقدر اشتباه تصور میکردیم، و تو این مقاله سایت فهمیدم چرا هیچوقت نتونستم سگمو درست تربیت کنم:((

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *