مقالات آموزشی سگ ژرمن شپرد, بهداشت سگ

مراقبت از گوش سگ

مراقبت از گوش سگ
5/5 - (1 امتیاز)

هرچند گوش سگ ها    نیازمند مانیتورینگ منظم برای تمام طول عمر است اما اندکی نگهداری و مراقبت از گوش سگ ها ( ژرمن شپرد ) عموما برای حفظ سلامت و تمیزی آنها کفایت می کند.

آناتومی گوش  سگ:

به دلیل ساختار پیچیده و خمیده گوش سگ ها  ، مخفی شدن و رشد انگل ها ، باکتری ها و مخمرها در آنها آسان است و این به این معنی میباشد که هر جسم خارجی باقیمانده در کانال گوش باید راه دشواری را برای خروج طی کند و عفونت ها معمولا به دلیل ماندن اجسام خارجی در کانال گوش سگ ( ژرمن شپرد )ایجاد میشود.

آناتومی گوش سگ

مراقبت های روتین:

مراقبت و نگهداری منظم از گوش سگ ها به خصوص برای سگ هایی که گوش آنها زیادی واکس تولید می کند و یا مقدار زیادی مو در گوششان هست  ضروری است.

اگر داخل گوش های سگ شما  شما کثیف به نظر می رسد، آنها را با یک پنبه آغشته به روغن های معدنی ،پراکسید هیدروژن یا محلول های آماده مخصوص پاک کردن گوش سگ پاک کنید. به دلیل حساس بودن پوست داخلی گوش سگ ها ( ژرمن شپرد ) ، به دکتر دامپزشک اجازه دهید که نحوه صحیح پاک کردن گوش های سگ را به شما نشان دهد.

گوش های سگ   خود را به طور مرتب و روزانه و یا به عمقی که باعث آسیب آن می شود پاک نکنید و مراقب باشید که هرگز چیزی را وارد کانال گوش سگ  نکنید.برای جلوگیری از تشکیل توده ها و ضایعات ،هرچند هفته یکبار موها را از کانال گوش خارج کنید.

تمیز ماندن گوش ها:

حمام کردن مکرر و شنا کردن می تواند منجر به عفونت گوش سگ ها ( ژرمن شپرد ) شود. برای جلوگیری از این امر قبل از حمام یک توده پنبه را در داخل گوش قرار دهید و مطمئن شوید که بعد از حمام و یا ورزش های آبی گوش ها را خشک کرده اید.

اگر سگ شما مستعد ابتلا به عفونت های گوش است بهتر است که مقدار کمی محلول خشک کننده گوش مخصوص سگ ها ( ژرمن شپرد )  در داخل کانال گوش استفاده کنید تا به تبخیر آب به دام افتاده در داخل گوش ها کمک کند.

این محلول های شوینده گوش عموما دارای عصاره گیاه نارون کوهی ( witch hozel ) هستند.

علائم خطر:

ضروری است در صورت مشاهده هریک از علائم زیر در گوش سگ ( ژرمن شپرد ) با دکتر دامپزشک تماس گرفته شود:

1- خروج ترشحات از گوش

2- بوی بد

3- قرمزی

4- پوسته پوسته شدن پوست

5- از دست رفتن موها

حتما توجه کنید که وجود واکس های قهوه ای یا سیاه و واکس تیره شبیه رنگ قهوه از نشانه های کلاسیک وجود جرب های گوش هستند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *